Κυριακή 30 Δεκεμβρίου 2012

Ανακοίνωση της ΔΗΜΑΡ για τα τιμολόγια της ΔΕΗ


Η προσαρμογή των τιμολογίων της ΔΕΗ πρέπει να λάβει υπόψη τα βάρη που σηκώνει η κοινωνία. Το κοινωνικό οικιακό τιμολόγιο πρέπει να επεκταθεί προκειμένου να συμπεριλάβει όλους τους ανέργους, ανεξαρτήτως του χρόνου ανεργίας και ιδιαίτερα τις οικογένειες που δεν έχουν εργαζόμενο μέλος. Το νυκτερινό τιμολόγιο πρέπει να επεκταθεί  σε όλους χωρίς περιορισμούς. Η ορθολογική κατανάλωση που συνεπάγεται μειωμένη κατανάλωση πρέπει να υποστηρίζεται με μειωμένο τιμολόγιο.

Ταυτόχρονα για να υποστηριχθούν οι προαναφερόμενες ελαφρύνσεις θα πρέπει να τιμολογείται με αυξημένη τιμή  η υψηλή  κατανάλωση μεγάλων κατοικιών  και να καταργηθεί η ευνοϊκή τιμή των χαμηλών καταναλώσεων για τις εξοχικές ή δεύτερες κατοικίες.

Δευτέρα 24 Δεκεμβρίου 2012

Ανακοίνωση της Ν.Ε.Δημ.Αρ. Ξάνθης







Την Πέμπτη 20-12-2012 πραγματοποιήθηκε επίσκεψη κλιμακίου της Ν.Ε. της ΔΗΜΑΡ Ξάνθης στο τοπικό Κέντρο Κράτησης Μεταναστών στην πόλη μας.  Κατά την επίσκεψη έγινε εκτενής ενημέρωση από τον Διοικητή του κέντρου για τις συνθήκες κράτησης των μεταναστών. Διαπιστώσαμε, τόσο από την ενημέρωση της διοίκησης όσο και από την επαφή μας με τους ίδιους τους μετανάστες τη σοβαρή προσπάθεια που έχει καταβληθεί για τη διασφάλιση στοιχειωδώς ανθρώπινων συνθηκών και κλίματος ηρεμίας.  Βέβαια όλα τα παραπάνω δεν αναιρούν την ανάγκη άμεσης αντιμετώπισης σοβαρών  προβλημάτων  που αντιμετωπίζουν οι 434 μετανάστες  του κρατούνται στην Ξάνθη , όπως  η έλλειψη ιατρικής φροντίδας και η έλλειψη θέρμανσης και ρουχισμού.
Επιπλέον, όπως συμβαίνει και σε άλλα Κ.Κ.Μ., κρατούνται μετανάστες χωρίς καμία διάκριση, δηλαδή ανεξάρτητα αν κάποιοι από αυτούς εργάσθηκαν στην Ελλάδα για μεγάλο χρονικό διάστημα.
Επίσης πολλοί από τους μετανάστες, π.χ. Σομαλοί ,Αφγανοί, δεν έχουν δυνατότητα αίτησης για απέλαση γιατί οι χώρες από τις οποίες προέρχονται δεν έχουν προξενικές αρχές στην Ελλάδα.
Με βάση τα παραπάνω θα πρέπει το Υπουργείο Δημόσιας Τάξης και Προστασίας του Πολίτη να διευκρινίσει:
1.Σε ποιές ενέργειες θα προβεί για την θέσπιση ενός συνεκτικού πλαισίου μεταναστευτικής πολιτικής;
2.Σε ποιές ενέργειες θα προβεί για την βελτίωση των συνθηκών διαβίωσης στα Κ.Κ.Μ.;
3.Προτίθεται να προβεί στην θέσπιση προσωρινής άδειας διαμονής σε περιπτώσεις που δεν μπορούν να απελαθούν ,ούτως ώστε οι μετανάστες να μπορούν να εργασθούν και να διαβιούν αξιοπρεπώς, χωρίς να βρίσκονται σε καθεστώς νομικής αβεβαιότητας;
4.Τέλος προτίθεται να προβεί στις απαραίτητες ενέργειες για την κύρωση της Διεθνούς Σύμβασης για την Προστασία των Δικαιωμάτων όλων των Μεταναστών Εργαζομένων και των μελών των οικογενειών τους;


Ν.Ε.  ΔΗΜΑΡ ΞΑΝΘΗΣ

Σάββατο 15 Δεκεμβρίου 2012

Το γαρ πολύ της θλίψεως γεννά παραφροσύνη




Ε ναι! Μια θλιμμένη χώρα, μια κατσούφα εδώ και 4-5 χρόνια, προϊούσης της κρίσεως, σκουντούφλισσα , με κατοίκους μουτρωμένους, ανάμεσα σε δύο βρισιές, είτε ελισσόμενοι στο διαδίκτυο, είτε περπατώντας στον δρόμο, είτε οδηγώντας το αυτοκίνητο, είτε βλέποντας τηλεόραση, είτε διαβάζοντας εφημερίδα, μακρυά από χαμόγελα, ελπίδες, αναζητήσεις, μεράκια, ζεϊμπέκικα, γέλιο γαργαριστό (πόσο καιρό έχω να ακούσω κάποιον να χαχανίζει)!

Ένας λαός που είχε εξωκείλει μερικές φορές σε διασκεδάσεις και γλέντια, που τα έβλεπαν οι ξένοι και "θαύμαζαν" ή απορούσαν και γίνονταν σύμβολο , μια ελληνική πατέντα, το greek syrtaki and buzuki, πήγαν περίπατο. Μπορεί να γλυτώσαμε από την χυδαιότητα αυτών των διασκεδάσεων, αλλά δεν τις αντικαταστήσαμε με τίποτα ουσιαστικότερο. Μόνο κατήφεια. 

"Στα σκοτεινά βαδίζουμε στα σκοτεινά προχωράμε". Οχι ήρωες πια. Αλλά τυφλοί, ανάπηροι, χαμένοι, ψηλαφώντας και ψάχνοντας γνωστά πράγματα για να προσανατολιστούμε, αλλά αυτά έχουν χαθεί, μέσα στην φθαρμένη τους υπόσταση, στην εφήμερη τους χρήση, αναξιόπιστα πλέον και ασαφή.
 Οι "χρυσοί οδηγοί" και οι τυφλοσούρτες  εξαφανίσθηκαν. Ανεκπαίδευτοι για τέτοιες καταστάσεις, αρκετοί φωνακλάδες ψάχνοντας τους φταίχτες, δεν κοιτάμε και λίγο μπροστά μας, αλλά  μόνο εκεί, έξω, μακρυά για να τους βρούμε. Ούτε λίγο μέσα μας βέβαια.

 Ενα οικονομικό σύστημα εκεί έξω, στόχευε στην παραπλάνηση, στην κατανάλωση, στο γυαλιστερό, στα μπιχλιμπίδια και στα καθρεφτάκια και εμείς ως άλλοι αυτόχθονες, παρ όλο που στα λόγια επαιρόμαστε για τον αρχαίο πολιτισμό μας και το "μέτρον", τρέξαμε να τ αρπάξουμε.

 Σήμερα αυτό το ίδιο σύστημα, που σκόνταψε πάνω στα δικά του τα περιττώματα, αφού γλίστρησε και έφαγε τα μούτρα του, έρχεται λαχανιασμένο και ζητάει τα λεφτά του. Και άντε τώρα να δόσεις πίσω τα καθρεφτάκια. Και εμείς αντί της απαραίτητης περισυλλογής σ αυτές τις περιπτώσεις, συζητάμε αν θα ψωνίζουμε και τις Κυριακές! Η όπως λέει ο Χριστιανόπουλος..."δεν είναι κρίση, ένας καμπινές που βούλωσε είναι και κάποιος πρέπει να τον ξεβουλώσει" Ετσι  όμως θα "βοηθήσουμε"να βουλώσει περισσότερο.

Οσο και αν η κόλαση μας είναι οι άλλοι, άλλα τόσο είναι και ο παράδεισος μας. ή κάτι που του μοιάζει. Ο ατομικισμός που οδηγεί στην απέχθεια, στο μίσος και τελικά στο "ο σώζων εαυτόν σωθήτω", δεν είναι ο σωστός δρόμος αυτούς τους καιρούς. Ας καταλάβουμε και οι από πάνω αλλά και από κάτω ότι αυτή η κοινωνία στην οποία κινούμαστε είναι ότι πολυτιμότερον έχουμε. Δεν είμαστε πια παρθένες, αλλά ας πάψουμε να είμαστε μωρές τουλάχιστον, χωρίς αναμονές νυμφίων....αυτοί μας έφεραν μέχρι εδώ!

Σ.Σαρακενίδης

Πέμπτη 6 Δεκεμβρίου 2012

Οι θέσεις της Δημοκρατικής Αριστεράς για το νέο φορολογικό νομοσχέδιο


Οι θέσεις της Δημοκρατικής Αριστεράς για το νέο φορολογικό νομοσχέδιο

Θετικά της Πρότασης
Α.     Η νέα μηχανική υπολογισμού της φορολογικής επιβάρυνσης των μισθωτών και συνταξιούχων προκαλεί μετατόπιση του φορολογικού βάρους από τα χαμηλότερα προς τα υψηλότερα εισοδηματικά κλιμάκια υπό την προϋπόθεση ότι θα υπάρξουν αλλαγές ως προς τον τρόπο αντιμετώπισης των οικογενειών με παιδιά.
Β.    Παρά την τυπική κατάργηση του αφορολόγητου ορίου, το πραγματικό αφορολόγητο αυξάνεται από €5.000 σε €9.000.

Για τους παραπάνω λόγους η Δημοκρατική Αριστερά αποδέχεται ως βάση συζήτησης την πρόταση που κατέθεσε το Υπουργείο Οικονομικών επισημαίνοντας ότι υπάρχουν αρκετά ζητήματα τα οποία οφείλουν να επανεξεταστούν.
Αρνητικά της Πρότασης
Η πρόταση του Υπουργείου Οικονομικών:
Α.  Δεν περιλαμβάνει επαρκή  μέτρα για την καταπολέμηση της φοροδιαφυγής.
Β.   Χαρακτηρίζεται από πολυδιάσπαση του τρόπου φορολόγησης των εισοδημάτων (εισοδήματα από μισθωτή εργασία, από ενοίκια, από επιχειρηματική δραστηριότητα κ.ο.κ.). Αυτό αφενός δημιουργεί υψηλότερες επιβαρύνσεις για τα πολύ χαμηλά εισοδήματα, αφετέρου ευνοεί σκανδαλωδώς τα πολύ μεγάλα εισοδήματα.
Γ.    Προβλέπει επαχθή φορολογική αντιμετώπιση των ελεύθερων επαγγελματιών, κυρίως εκείνων που κατά το παρελθόν υπήρξαν συνεπείς και ειλικρινείς ως προς τη δήλωση των πραγματικών τους εισοδημάτων. Επίσης η αντιμετώπιση των επαγγελματιών ως Νομικά Πρόσωπα δημιουργεί δυνητικά προβλήματα ως προς την άσκηση κοινωνικής πολιτικής.
Δ.     Δημιουργεί μεγάλες αδικίες ως προς την αντιμετώπιση των οικογενειών με παιδιά διότι δεν λαμβάνει υπόψη τον αριθμό των παιδιών στον υπολογισμό της φορολογικής επιβάρυνσης του νοικοκυριού.
Ε.     Έχει  ασθενή αναπτυξιακή διάσταση. Ειδικότερα, η αύξηση της φορολογίας των κερδών των επιχειρήσεων σε περιβάλλον βαθιάς και παρατεταμένης ύφεσης από 20% σε 26% αποτελεί συνταγή περαιτέρω ενίσχυσης της ύφεσης.
Ως προς τη διαδικασία
Σχετικά με τη διαδικασία που έχει ακολουθηθεί η Δημοκρατική Αριστερά οφείλει να επισημάνει:
Α.     Η χρονική καθυστέρηση ως προς την παρουσίαση της πρότασης του Υπουργείου Οικονομικών δημιουργεί απαράδεκτους χρονικούς περιορισμούς που δεν επιτρέπουν την εις βάθος συζήτηση των σοβαρών ζητημάτων που θέτει το νέο φορολογικό νομοσχέδιο.
Β.     Οι αλλαγές της τελευταίας στιγμής, οι παλινωδίες του Υπουργείου και οι συστηματικές διαρροές εκ μέρους του, εκτός των ουσιαστικών προβλημάτων που δημιουργούν στη συζήτηση, αναδεικνύουν πλημμελή προετοιμασία η οποία εν τέλει, πλήττει την εικόνα τη κυβέρνησης.
Προτάσεις της Δημοκρατικής Αριστεράς για το Νέο Φορολογικό Νομοσχέδιο
Πρώτιστη ανάγκη είναι η συντεταγμένη ολοκλήρωση της συζήτησης και η εκπόνηση ενός νομοθετικού πλαισίου έως τον προσεχή Φεβρουάριο και ενός πλέγματος μέτρων για την καταπολέμηση της φοροδιαφυγής.
Φορολογία Φυσικών Προσώπων
Προκειμένου ένα φορολογικό σύστημα να είναι απλό και δίκαιο θα πρέπει να ικανοποιεί τρεις βασικές αρχές:
(α)         Καμία φορολόγηση σε εισοδήματα τα οποία βρίσκονται κάτω από το όριο της φτώχειας.
(β)         Συνεισφορά των πολιτών στα φορολογικά βάρη αναλόγως των δυνατοτήτων τους.
(γ)         Φορολόγηση όλων εισοδημάτων των φυσικών προσώπων, ανεξαρτήτως πηγής προέλευσης, βάσει μιας ενιαίας κλίμακας.

•     Καμία φορολόγηση σε εισοδήματα τα οποία βρίσκονται κάτω από το όριο της φτώχειας
Το νέο φορολογικό νομοσχέδιο πρέπει να περιλαμβάνει ρητή πρόβλεψη για αυτόματη εξαίρεση από τη φορολογία όσων έχουν εισοδήματα τα οποία βρίσκονται κάτω από το όριο της φτώχειας, όπως αυτό ορίζεται σε ετήσια βάση από την ΕΛ.ΣΤΑΤ. (σήμερα το όριο αυτό είναι €5.951/άτομο ή €12.497 για ένα νοικοκυριό με δύο ενήλικες και δύο παιδιά έως 13 ετών).
•     Φορολόγηση όλων των εισοδημάτων, ανεξαρτήτως της πηγής προέλευσης βάσει μίας ενιαίας κλίμακας
Η εισαγωγή πολλαπλών συντελεστών αυτοτελούς φορολόγησης διασπά το ενιαίο του προσωπικού φορολογητέου εισοδήματος και καταργεί στην ουσία το σύστημα της προοδευτικής φορολογίας.
Στόχος του νέου φορολογικού νομοσχεδίου πρέπει να είναι η ενίσχυση της προοδευτικότητας της φορολογίας και η απλοποίησή της μέσω της κατάργησης των ποικίλων παρεκκλίσεων, που χαρακτηρίζουν το υφιστάμενο σύστημα.
Αυτό σημαίνει ότι πρέπει να φορολογηθούν βάσει μιας ενιαίας κλίμακας τα εισοδήματα που προέρχονται από:
-          ενοίκια
-          επιχειρηματική δραστηριότητα
-          αγροτική δραστηριότητα
-          αμοιβές διευθυνόντων συμβούλων Α.Ε. και διαχειριστών Ε.Π.Ε.
-          αμοιβές των μελών Δ.Σ.
-          stock options και άλλοι συναφείς τρόποι αμοιβής υψηλόβαθμων στελεχών
•    Υποχρεωτική δήλωση όλων των εισοδημάτων των φυσικών προσώπων ανεξαρτήτως πηγής προέλευσης και τρόπου φορολόγησης
Είναι σημαντικό οι φορολογικές αρχές να γνωρίζουν τα ακριβή εισοδήματα των φυσικών προσώπων, ανεξαρτήτως της πηγής προέλευσης ή του τρόπου φορολόγησης. Η δήλωση των αυτοτελώς φορολογούμενων εισοδημάτων πρέπει να καταστεί υποχρεωτική για όλα τα φυσικά και νομικά πρόσωπα.

•    Διόρθωση της αδικίας που προκαλείται από την αδιαφοροποίητη φορολογική αντιμετώπιση των νοικοκυριών ανεξαρτήτως του αριθμού των παιδιών
Ο νέος τρόπος καθορισμού του φόρου υπολογίζει την φορολογική υποχρέωση του/της υπόχρεου αποκλειστικά βάσει του ύψους του εισοδήματός του/της. Έτσι, κάποιος/α με εισόδημα π.χ. 15.000€ θα κληθεί να πληρώσει τον ίδιο φόρο ανεξαρτήτως του εάν έχει ένα, δύο, τρία ή κανένα παιδί. Το παραπάνω παραβιάζει τη βασική αρχή της φορολογίας (η οποία είναι και συνταγματικά κατοχυρωμένη) βάσει της οποίας «οι φορολογούμενοι πληρώνουν φόρο βάσει της φοροδοτικής τους ικανότητας».
Βάσει των παραπάνω η ΔΗΜΑΡ προτείνει την αύξηση του ποσού αυτόματης απομείωσης του φόρου κατά €200/παιδί. Σε αυτό το σενάριο η μείωση φόρου για κάποιον-α με εισόδημα π.χ. €20.000 θα είναι €1.850 εάν δεν έχει παιδιά, €2.050 εάν έχει ένα παιδί, €2.250 εάν έχει δύο παιδιά κ.ο.κ. Το επιπλέον ποσό της απομείωσης θα αποκλιμακώνεται μετά τα €40.000 με τρόπο ανάλογο της αυτόματης απομείωσης φόρου.
•      Επανεξέταση των καταργούμενων δαπανών οι οποίες μείωναν τη φορολογική επιβάρυνση των νοικοκυριών, με ιδιαίτερη έμφαση στις δαπάνες:
-          υγείας και περίθαλψης των χρόνια πασχόντων και των αναπήρων (εξαίρεση 100%),
-          μίσθωσης κύριας κατοικίας και κατοικίας των παιδιών που σπουδάζουν
-          έκπτωση των τόκων των στεγαστικών δανείων για απόκτηση πρώτης κατοικίας.
Η επανεξέταση αυτών των φοροελαφρύνσεων κρίνεται αναγκαία κατ’ αρχήν για κοινωνικούς λόγους, αλλά επίσης και για λόγους καταπολέμησης της φοροδιαφυγής.
Επίσης, η ΔΗΜ.ΑΡ. προτείνει να εκπίπτουν από το φορολογητέο εισόδημα μόνο οι δωρεές σε φορείς και Οργανισμούς που διέπονται από το δημόσιο λογιστικό.
•      Φορολόγηση αγροτών:
-          Η φορολόγηση των αγροτών πρέπει να γίνεται βάσει της κλίμακας φυσικών προσώπων, όπως ακριβώς ισχύει και για το σύνολο των απασχολούμενων στην οικονομία.
-          Σε ό,τι αφορά την τήρηση βιβλίων από τις αγροτικές επιχειρήσεις, προτείνουμε να ισχύει για αυτές ό,τι ισχύει για το σύνολο των επιχειρήσεων (βάσει του Κ.Β.Σ.). Πρακτικά αυτό σημαίνει ότι υποχρέωση τήρησης βιβλίων σήμερα θα είχαν όλες οι αγροτικές επιχειρήσεις με τζίρο άνω των €5.000.
-          Ειδικά σε ό,τι αφορά άτομα με αποκλειστική αγροτική δραστηριότητα, προτείνουμε την ευνοϊκή τους φορολογική αντιμετώπιση είτε μέσω της μείωσης του φορολογητέου εισοδήματος, είτε μέσω της αύξησης της αυτόματης απομείωσης φόρου.
Φορολογία Ελεύθερων Επαγγελματιών
Οι ελεύθεροι επαγγελματίες και όσοι διατηρούν ατομικές επιχειρήσεις με βιβλία Β΄’ κατηγορίας πρέπει να αντιμετωπιστούν φορολογικά ως φυσικά πρόσωπα. Πιο συγκεκριμένα, σε επιχειρήσεις που διατηρούν βιβλία Β’ κατηγορίας (ελευθέρια επαγγέλματα, ατομικές και εταιρικές, κοινοπραξίες κλπ) η φορολόγησή τους θα γίνεται με τον εξής τρόπο: έσοδα μείον έξοδα και το υπόλοιπο στην κλίμακα φυσικών προσώπων.
Φορολογία Νομικών Προσώπων
Στόχοι του συστήματος φορολόγησης των Νομικών Προσώπων πρέπει να είναι:
(α)         η ενίσχυση της αναπτυξιακής διάστασης της φορολογίας,
(β)         η αντιμετώπιση της φοροδιαφυγής,
(γ)         η απλοποίηση του συστήματος φορολόγησης.
Για την ικανοποίηση των παραπάνω στόχων η ΔΗΜ.ΑΡ. προτείνει:
•               Επιχειρήσεις με βιβλία Γ’ κατηγορίας εκτός Ανωνύμων Εταιριών (Ατομικές Επιχειρήσεις, Προσωπικές Εταιρίες, Εταιρίες Περιορισμένης Ευθύνης κλπ): μετά την αφαίρεση των δαπανών (έσοδα μείον έξοδα) το διανεμόμενο κέρδος φορολογείται βάσει της κλίμακας φυσικών προσώπων. Τα μη διανεμόμενα κέρδη φορολογούνται βάσει του ενιαίου συντελεστή φορολόγησης των επιχειρήσεων (20%).
Στο νόμο πρέπει να υπάρξει ρητή απαγόρευση χρήσης των αποθεματικών των επιχειρήσεων στις δηλώσεις φορολογίας των επιχειρηματιών προκειμένου αυτοί να δικαιολογήσουν τεκμήρια διαβίωσης ή απόκτησης περιουσιακών στοιχείων.
•               Ανώνυμες Εταιρίες: στο τέλος της χρήσης η επιχείρηση δηλώνει το τμήμα των κερδών, που θα διανεμηθεί και το τμήμα που θα παραμείνει στο εσωτερικό της ως αποθεματικό.
Τα αποθεματοποιούμενα κέρδη φορολογούνται βάσει του ενιαίου συντελεστή φορολόγησης επιχειρήσεων (20%), ενώ τα διανεμόμενα κέρδη (μερίσματα) φορολογούνται αυτοτελώς με συντελεστή 37,5%. Ο συντελεστής φορολόγησης των μερισμάτων διαμορφώνεται αυτόματα βάσει του αθροίσματος του ενιαίου φορολογικού συντελεστή επιχειρήσεων (20%) συν το συντελεστή φορολόγησης των αξιών(όχι μικρότερος των τόκων των καταθέσεων που προτείνουμε 17,5%). Βάσει των παραπάνω αποφεύγεται η προβληματική διπλή φορολόγηση του κέδρους και δημιουργείται ισχυρό κίνητρο προς την αποθεματοποίηση των κερδών (που σημαίνει αυξημένες επενδύσεις).
•    Καθιερώνεται η έννοια της επιχειρηματικής αμοιβής (για την προσωπική εργασία των επιχειρηματιών). Οι επιχειρηματικές αμοιβές προσδιορίζονται με βάση τη συλλογική σύμβαση εργασίας, αποτελούν προσωπικό εισόδημα των επιχειρηματιών, που προσαυξάνει το προσωπικό τους εισόδημα και συνιστούν δαπάνη των επιχειρήσεων. Με τον τρόπο αυτό επέρχεται εξορθολογισμός του συστήματος αμοιβής των επιχειρηματιών αλλά κυρίως περιορίζονται σημαντικά οι δυνατότητες φοροαποφυγής.
•    Δημιουργία ειδικής κατηγορίας υπό τον τίτλο «επιχειρήσεις ειδικών σκοπών» στην οποία θα ενταχθούν οι ναυτιλιακές και οι εξωχώριες επιχειρήσεις και κωδικοποίηση της φορολογίας των εν λόγω εταιριών με στόχο τον εξορθολογισμό της και την ενίσχυση του ελέγχου των αρμόδιων αρχών.
Αυτοτελής φορολόγηση εισοδημάτων
Όλα τα αυτοτελώς φορολογούμενα εισοδήματα (τόκοι καταθέσεων, λαχεία κ.ο.κ.) φορολογούνται αυτοτελώς με τον ίδιο συντελεστή (17,5%). Εξαίρεση αποτελούν τα μερίσματα των μετοχών τα οποία φορολογούνται με ποσοστό 37,5% (ενιαίος φορολογικός συντελεστής επιχειρήσεων + συντελεστής αυτοτελώς φορολογούμενων εισοδημάτων)

Τρίτη 4 Δεκεμβρίου 2012

Η κοινή λογική ποτέ δεν λάθεψε!







Αυτή η ιστορία του νέου φορολογικού νομοσχεδίου και οι "διαδικασίες" που ακολουθούνται από την πλευρά του Υπουργείου Οικονομικών, δεν αφήνουν και πολλά περιθώρια αισιοδοξίας. Ενώ το περιβάλλον έχει αλλάξει και ο κόσμος απαιτεί πλέον μια δικαιότερη κατανομή των βαρών, διεύρυνση της φορολογικής βάσης, πάταξη ή τέλος πάντων περιορισμό της φοροδιαφυγής και φοροκλοπής και να βρεθεί τρόπος να  δοθεί μια ανάσα στα χαμηλά εισοδήματα, η κυβέρνηση τσαλαβουτά σε γνώριμα,  βρώμικα, βαλτόνερα. Χρησιμοποιώ όλες αυτές τις κλισέ εκφράσεις που έχουν γίνει πια μόνιμη καραμέλα στα χείλη όλων,θεωρώντας ότι είναι πλέον γενική απαίτηση η υλοποίηση τους, πλην όμως οι τεχνοκράτες περί άλλα τυρβάζουν. Η σκέψη ότι θέλουμε 2,5 δις από φόρους και πώς αυτό θα επιτευχθεί, δεν βοηθάει σήμερα, είναι ένα παλιό , ξεφτισμένο τερτίπι, που έχει αποτύχει παταγωδώς και ήταν-και είναι- η βασική εξυπηρέτηση του πελατειακού συστήματος διακυβέρνησης της χώρας.

Επειδή τα τεχνικά χαρακτηριστικά αυτού του προβλήματος περιγράφονται και αναλύονται σε ειδικά άρθρα, θα περιοριστώ στην ματιά του απλού πολίτη που απαιτεί επί τέλους αυτό που ειπώθηκε , να πληρώνουν περισσότεροι άνθρωποι και λιγότερο ο καθένας μας. Για να γίνει αυτό όμως με σωστό τρόπο, έπρεπε ή να ανακαλύψουμε την Αμερική ή επειδή αυτό έχει γίνει, να την αντιγράψουμε.

Για να φορολογήσεις κάποιον δίκαια και σωστά πρέπει να ξέρεις δύο πράγματα. Την περιουσία του και τα εισοδήματα του και φυσικά ποιές είναι οι υποχρεώσεις του που θεωρούνται κοινωνικά ανεκτές και κατά συνέπεια πρέπει να διευκολυνθεί για να τις φέρει σε πέρας. Τα παιδιά π.χ. είναι μία τέτοια περίπτωση, που φυσικά εξαρτάται και από το ύψος του εισοδήματος, αλλά αυτό-ειδικά στις περιπτώσεις των μισθωτών και συνταξιούχων-είναι γνωστό, άρα δεν μπορεί να εξαιρεθούν από μια τέτοια διευκόλυνση. Το κράτος χρόνια τώρα δεν κατάφερε να έχει μια σωστή και επικοινωνούσα με τις "συνιστώσες" της μηχανοργάνωση, ώστε σε μια μεγάλη βάση δεδομένων να υπάρχουν όλα τα εισοδήματα και οι πηγές τους. Από την άλλη ούτε περιουσιολόγιο αξιόπιστο υπάρχει. Αυτές οι  βασικές ελλείψεις, δεκαετίες τώρα στρέφουν πάντοτε τα κρατικά βέλη προς τους ίδιους και ίδιους . Το άλλο μεγάλο πρόβλημα-που συνδυάζεται με τις  προηγούμενες ελλείψεις και ενδεχομένως τις "τροφοδοτεί"- είναι η αδυναμία των ελεγκτικών μηχανισμών, οι οποίοι, επειδή είναι "χειροκίνητοι", αφήνουν πολλά περιθώρια στα στελέχη τους να αυθαιρετούν και να αντιμετωπίζουν πολλές φορές, με υποκειμενικό τρόπο τις τεχνικές ελλείψεις. Αν το σύστημα "αυτοματοποιηθεί", δεν θα αφήνει περιθώρια για παρασπονδίες. 

Επειδή πατριώτης δεν είναι αυτός που βάζει την σημαία στο μπαλκόνι του,αλλά αυτός που είναι συνεπής προς τις υποχρεώσεις του, που πληρώνει τους φόρους, που δεν κρύβει εισόδημα, που δεν κλέβει δηλ. τους συμπολίτες και συμπατριώτες του, ειδικά στις σημερινές συνθήκες, ένα δίκαιο και σωστό φορολογικό σύστημα θα θέσει τις βάσεις της όποιας ανάπτυξης και της επανασύνδεσης των πολιτών με έννοιες που τείνουν να ξεχαστούν. Αρκεί βεβαίως το κράτος τα έσοδα αυτά να τα κατευθύνει προς εκείνους που βρίσκονται χαμηλά στην οικονομική κλίμακα, ώστε  να αποκτήσει το πραγματικό της νόημα η δημοκρατία  και να μην επιτρέψει έτσι ακραίες σκέψεις και πρακτικές να εξαπλώνονται και να μολύνουν την ατμόσφαιρα. 

Η δικαιοσύνη έχει την πρωταρχική της εφαρμογή όταν πληρώνει ο καθένας σύμφωνα με τις δυνατότητες του και  παίρνει ανάλογα με τις ανάγκες; του.

Ένα μόνιμο, σταθερό και δίκαιο φορολογικό σύστημα βρίσκεται στην αρχή ενός δρόμου , που χρειάζεται βεβαίως και άλλες διορθώσεις. Αλλά όπως λένε, η αρχή είναι το ήμισυ του παντός.

Σ.Σαρακενίδης

Κυριακή 2 Δεκεμβρίου 2012

Είναι στραβός ο γυαλός;






Η διαπραγμάτευση τελείωσε με αίσιο τέλος. Αίσιο, τηρουμένων των πραγματικών περιστάσεων και αποκλείοντας κάθε συνομωσιολογική ανάλυση, που μας φέρνει πάλι στην επανάληψη της γνωστής ιστορίας του "ολοι μάννα μας εχθρεύονται και μας ζηλεύουν, που έχουμε ήλιο και καλό φραπέ".Η διαδικασία αυτή είχε και τις άσχημες στιγμές της, κινδύνεψε η κυβερνητική συνοχή, έγιναν λάθη τακτικής και ...αταξίας, αλλά το τέλος είναι..οδυνηρό, γιατί όλα πρέπει να επαναδιατυπωθούν. Τι είναι πατριωτισμός σήμερα; Πως πρέπει να επιτευχθεί και πάλι η συνοχή της κοινωνίας, αυτή η στοιχειώδης έστω που απαιτείται. Ποιος είναι ο σκοπός μας; Θέλουμε ανάπτυξη και προς τα που; Θα χρησιμοποιήσουμε τις πραγματικές πλουτοπαραγωγικές δυνάμεις του τόπου (ανθρώπους, ιδέες, φύση) διατηρώντας την απαραίτητη ισορροπία ανάμεσα τους; Θα βάλουν όλοι σ αυτήν την προσπάθεια το λιθαράκι που απαιτείται ή θα καραδοκούν οι εκτός εξουσίας πότε θα γίνουν χαλίφηδες στην θέση των άλλων;


Η δόση θα δοθεί, το κλίμα διαμορφώθηκε έτσι, που οι ευρωπαίοι εταίροι-ναι εταίροι και δανειστές-να μας βλέπουν με διαφορετικό μάτι, να απεμπολούν και αυτοί σιγα-σιγά την έννοια του τεμπέλη και λιαζόμενου μόνιμα Ελληνα, του κλέφτη και μαφιόζου στις ταινίες, αλλά του ανθρώπου που διαπρέπει και στο εσωτερικό, όπως πολλοί συμπατριώτες μας το κάνουν στο εξωτερικό. Και απο δώ και πέρα ανοίγεται ένα μεγάλο πεδίο ευθυνών και διαμόρφωσης κλίματος που να μας περιέχει όλους. Εννοώ ότι, όχι πάλι να σηκώσουν το βάρος τα μόνιμα υποζύγια. Αυτά τα υποζύγια, που θέλοντας και μη, αποτελούν την ουσιαστική κινητήρια δύναμη αυτού που μέχρι τώρα ονομάζαμε κράτος (αυτό το κατασκεύασμα τέλος πάντων με τα πολλά μαστάρια που λίγο πολύ σε όλων τα στόματα είχε στάξει λίγο γάλα). Αυτοί που το 'εγκατέλειψαν" με τα κομποδέματα τους να επιστρέψουν, να πληρώσουν τους φόρους τους και μετά ας έχουν και τις σημαίες στο μπαλκόνι μόνιμα αν θέλουν. Οι επιχειρηματίες να σταματήσουν να ξύνονται στα κρατικά κεμέρια και να καραδοκούν για κάθε θεσμική "διευκόλυνση" για να ρίξουν τα βάρη στους εργαζόμενους.Χρειάζονται και καινούριες ιδέες και τεχνολογία.  Στο κάτω κάτω αυτό το σύστημα χρειάζεται καταναλωτές, αλλιώς δεν αναπνέει. Αν οι εργαζόμενοι πάψουν να είναι καταναλωτές, αλλά απλώς να επιβιώνουν, καταρέει όλο το μαγαζί. Το κράτος δεν θα αγοράζει πια με τόση ευκολία όπως παλιά.

Η κυβερνώσα αριστερά επίσης, που έδοσε μια ανιση μάχη μέχρι τώρα, που δεν είχε ούτε Γρανικούς αλλά ούτε και Σαγγάριους, στέκεται καλά στα πόδια της, περισσότερο εμπειρη , οι πληγές της ήδη επουλώνονται-κυρίως αυτές που "δικά της παιδιά" της προκάλεσαν-και απαιτούμε πλέον απ αυτήν να πάψει να βρέχει τον κώλο της στα ρηχά και να αρχίσει τις απλωτές προς το σκοτεινό και ταραχώδες πέλαγος. Και όχι μακροβούτια. Στην επιφάνεια και με σωστή κατανομή δυνάμεων. Τα κύματα που προκαλούν ο λαϊκισμός και η εθνοκαπηλεία δεν πρέπει να ανακόψουν την όποια πορεία προς ένα σίγουρο και γαλήνιο λιμάνι.

Αν τώρα αποτύχουμε, η αποτυχία δεν θα είναι ούτε κομματική , ούτε προσωπική, θα είναι γενική. Και οι συντηρητικές δυνάμεις που έχουν την μεγαλύτερη ευθύνη αυτήν την στιγμή , πρέπει να πάψουν να δίνουν καθημερινά εξετάσεις σε ένα ακροατήριο, που αυτές το μεγάλωσαν με παραμύθια και σήμερα δεν αντέχει να αντικρύσει την πραγματικότητα. Η αλήθεια είναι το καλύτερο φάρμακο.

Δεν είναι ο γυαλός στραβός...επιτέλους πρέπει να το καταλάβουμε.

Σ. Σαρακενίδης